No 26 (2024): « Prendre soin dans le monde » : Perspectives du care et formation d’adultes
« Prendre soin dans le monde » : Perspectives du care et formation d’adultes

Numéro thématique coordonné par Cecilia MORNATA et Maryvonne CHARMILLOT.

Comment nos activités d’éducation, de recherche et d’intervention en formation des adultes s’actualisent-elles pour assurer collectivement l’attention à autrui, l’écoute, la responsabilité́ vis-à-vis des vivants ? Dans quelle mesure nos activités contribuent-elles à une critique du système dominant pour participer activement à la construction de façons humanisantes et durables d’habiter notre monde ? Ces questionnements sont à l’origine du numéro thématique que vous vous apprêtez à découvrir : Prendre soin dans le monde, perspectives du care et formation d’adultes.

Laurent Filliettaz, Léa Beaud, Ayla Bimonte, Cecilia Mornata, Anna Claudia Ticca, Marianne Zogmal
11-24
Training through video-based interaction analysis: A method for caring for participants in vocational education
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Juana Sarmiento-Jaramillo, Germain Poizat
25-42
The educational ideal of caring for citizens put to the test: The case of community organizing door-knocking through the prism of care
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Marie-Christine Maas, Luc Ria
43-54
Three case studies to help you understand how to take care of students while teaching
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Manuel Perrenoud
55-64
“Sometimes we think we're doing the right thing...”: Preparing for a less specific and more generic relationship with students in training, to better take care of them
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Vanina Mozziconacci
65-80
Family extension or family abolition? Feminist utopias of care
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Catherine Tourette-Turgis, Lennize Pereira Paulo
81-90
The University of Patients: An institutional translation of care ethics in adult education
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Kevin Sutton, Vasiliki Markaki, Sylvain Darrous
91-101
Rehab-Lab. The spatialities of care in the context of innovation
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Nathalie Zaccaï-Reyners
102-111
What is the attention particular to a caring disposition? Some hypotheses drawn from a contextual and conceptual inquiry
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Laëtitia Krummenacher, Sylvie Mezzena
112-125
Practical Inquiry, Knowledge and narration: About care in partnership activity analysis research with two AEMO educational teams
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Kaoutar Harchi
126-136
Animals, vulnerable individuals? The ethics of care tested at the frontier of specie
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Patricia Paperman
137-145
Who knows what and how? Care ethics and academic knowledge
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Marwa Mahmoud
146-158
From “researching with care” to “researching with audacity”: Resistance in and through research
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